Από τον Ανδρέα Καλογερόπουλο
H ιστορία του αλεξίπτωτου πλαγιάς (Parapente) ξεκινά τη δεκαετία του ’60, όταν η NASA
πειραματιζόταν με την ιδέα της κατασκευής ενός αλεξίπτωτου για τους
αστροναύτες έπειτα από την είσοδό τους στην γήινη ατμόσφαιρα και στην
περίπτωση που παρουσιαζόταν κάποιο πρόβλημα με τη διαστημική κάψουλα που
τους μετέφερε.
Έτσι προέκυψε η ιδέα για την κατασκευή
ενός αλεξίπτωτου που θα μπορούσε κάποιος να το κατευθύνει. Bεβαίως ως
άθλημα το παραπέντε ξεκίνησε από τα μέσα της δεκαετίας του '80, όταν
στις Άλπεις στην περιοχή του Mieussi ο Roger Fillon
ένας Γάλλος αλπινιστής, έφτιαξε ένα αλεξίπτωτο που ταξίδευε προς τα
εμπρός. Έτσι, το 1982, ο Fillon απογειώθηκε από την κορυφή του Mont
Blanc και προσγειώθηκε στο Chamonix, έπειτα από είκοσι λεπτά πτήσης.
Η ονομασία παραπέντε
προήλθε από τις γαλλικές λέξεις «parachute» που σημαίνει αλεξίπτωτο και
«pente» που σημαίνει πλαγιά. Σε αντίθεση με το αιωρόπτερο που απαιτεί
χρόνο εκπαίδευσης μέχρι να πετάξει κανείς μόνος του, η εκπαίδευση του
αλεξίπτωτου πλαγιάς είναι πιο σύντομη. Η βασική του διαφορά από το κοινό
αλεξίπτωτο ελεύθερης πτώσης είναι ότι πετάει και μπορεί να κερδίζει
ύψος, εκμεταλλευόμενο τις θερμές ανοδικές μάζες αέρα. Είναι δηλαδή ένα
ειδικό αλεξίπτωτο με το οποίο μπορεί κανείς να απογειωθεί από μια πλαγιά
ανεξάρτητα από το ύψος της (όταν βέβαια το επιτρέπουν οι καιρικές
συνθήκες) και δεν απαιτεί κανενός είδους μηχανή.
Από την άλλη μεριά το παραπέντε έχει
πολύ καλή κατευθυντικότητα λόγω του σχήματος της πτέρυγας σε αντίθεση
με το το κοινό αλεξίπτωτο που έχει περιορισμένη κατευθυντικότητα και
είναι φτιαγμένο με σκοπό να αντέχει το απότομο άνοιγμα στον αέρα και το
επακόλουθο τράνταγμα.
Πως γίνεται η απογείωση
H απογείωση γίνεται από το έδαφος, με
το χειριστή να τρέχει σε μια πλαγιά και να αποκολλάται από αυτήν. Η
πτήση γίνεται με τη βοήθεια της βαρύτητας, του αέρα και του ανθρώπου που
το χειρίζεται. Καθώς δεν είναι πτητική συσκευή, από τη στιγμή της
απογείωσης και μετά, το παραπέντε είναι φυσικό να χάνει ύψος λόγω της
βαρύτητας.
Όμως λόγω σχήματος και κατασκευής (σαν
αεροπορική πτέρυγα), δημιουργεί άνωση και ταξιδεύει προς τα εμπρός, ενώ
ταυτόχρονα χάνει ύψος.O λόγος καθόδου (πόσα δηλαδή μέτρα ύψους χάνει ανά
λεπτό) διαφέρει ανάλογα με την κατηγορία, την κατασκευή, τις καιρικές
συνθήκες και την εμπειρία αυτού που το χειρίζεται. Είναι κατασκευασμένο
έτσι ώστε να εκμεταλλεύεται τον άνεμο και τα ρεύματα με στόχο να μείνει
όσο το δυνατόν περισσότερο στον αέρα. Με αυτόν τον τρόπο η πτήση μπορεί
να διαρκέσει από λίγα λεπτά έως και αρκετές ώρες, αναλόγως τις συνθήκες
και τη διάθεση.Το parapente ζυγίζει από 10 μέχρι 15 kg,
μαζεύεται εύκολα σε λίγα λεπτά από ένα άτομο, και μπαίνει σε ένα σάκο
που μεταφέρεται στην πλάτη.
Το παραπέντε στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα το παραπέντε εμφανίστηκε το 1987 και οι πρώτοι που έκαναν πτήσεις ήταν οι αθλητές του αιωρόπτερου (αετός),
το οποίο ήταν ήδη γνωστό στη χώρα μας.Οι πρώτοι αγώνες έγιναν στις
Πλαταιές στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Σήμερα διοργανώνεται
πανελλήνιο πρωτάθλημα, υπάρχει εθνική ομάδα και γίνονται αγώνες σε
πολλά μέρη της Ελλάδας. Στους αγώνες το ζητούμενο είναι η ταχύτητα με
την οποία διανύεται μια απόσταση. Αφού οριστούν τρία σημεία στροφής που
ονομάζονται πυλώνες, ο χειριστής διανύει μια απόσταση
(που μπορεί να είναι και εκατό χιλιόμετρα) και επιστρέφει στην περιοχή
της απογείωσης. Όλοι οι αγώνες διοργανώνονται από τον Κλάδο Αλεξίπτωτου
Πλαγιάς ο οποίος ανήκει στην Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία (ΕΛΑΟ).
Ποιες είναι οι κατηγορίες παραπέντε;
Ανάλογα με τη χρήση τους, τα αλεξίπτωτα χωρίζονται σε εκπαιδευτικά, τουριστικά και αγωνιστικά. Όσο μεγαλύτερη η κατηγορία τόσο περισσότερη γνώση και εμπειρία
απαιτούνται.
Πώς γίνεται μια πτήση parapente;
Υπάρχουν τρεις φάσεις:
Η απογείωση: αρκεί να
βρεθούμε σε μια πλαγιά ανεξάρτητα με το ύψος της. Οι καιρικές συνθήκες
πρέπει να είναι ευνοϊκές. Ο χειριστής ξεδιπλώνει το αλεξίπτωτο πίσω του,
φροντίζοντας να τοποθετηθεί με μέτωπο την κατεύθυνση του ανέμου. Αφού
κάνει τους απαραίτητους ελέγχους, κάνει μερικά βήματα προς τα εμπρός. Ο
αέρας μπαίνει στις κυψέλες και ''φουσκώνει'' το αλεξίπτωτο, που λόγω
κατασκευής σηκώνεται στον αέρα πάνω από το χειριστή. Το μόνο που μένει
είναι να τρέξει στην πλαγιά και να απογειωθεί.
Η πτήση: ο χειριστής
κάθεται στη ζώνη και κατευθύνει το αλεξίπτωτο ανάλογα με την μορφολογία
του χώρου, τις καιρικές συνθήκες και την εμπειρία του. Προσπαθεί να
εκμεταλλευτεί τα ρεύματα του αέρα (δυναμικά και θερμικά) με στόχο να
παρατείνει την πτήση.
Η προσγείωση: με τους
κατάλληλους χειρισμούς, ο πιλότος προσεγγίζει το πεδίο προσγείωσης
προσέχοντας να προσγειωθεί κόντρα στον άνεμο και λίγο πριν από την
προσεδάφιση (2-3 μέτρα), τραβά τα φρένα έτσι ώστε να ανακοπεί η ταχύτητά
του και να πατήσει με ασφάλεια στη γη.
Υπάρχουν κίνδυνοι;
Όταν τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας οι κίνδυνοι είναι ελάχιστοι.
Για να απογειωθεί κανείς θα πρέπει κατ’ αρχήν να το επιτρέπουν οι
καιρικές συνθήκες. Υπάρχει ένα όριο στην ταχύτητα των ανέμων που
επικρατούν στην περιοχή και δεν πρέπει να ξεπερνά τα 25-30χμ./ώρα.
Επίσης χρειάζεται προσοχή στα σύννεφα και ιδίως όταν αυτά πυκνώνουν και
τείνουν να γίνουν καταιγιδοφόρα. Κατά τη διάρκεια της πτήσης θα πρέπει ο
πιλότος να είναι συγκεντρωμένος και να έχει παρατηρητικότητα καθώς
οφείλει να βλέπει προσεκτικά τι γίνεται γύρω του και να αλλάξει πορεία
αν χρειαστεί. Όλες αυτές οι παράμετροι όμως προβλέπονται μέσα στην
εκπαίδευση επομένως δεν υπάρχει λόγος να ανησυχεί κάποιος ιδιαίτερα.
Από πού μπορεί κανείς να πετάξει;
Συνήθως οι πτήσεις γίνονται από τις πλαγιές βουνών και από ύψη που συνήθως κυμαίνονται από 100 έως 1500-2000 μέτρα.
Πόσο διαρκεί μια πτήση parapente; 
Ανάλογα με τις επιμέρους συνθήκες, μια
πτήση μπορεί να διαρκέσει από λίγα λεπτά μέχρι και πολλές ώρες. Μάλιστα
έχουν πραγματοποιηθεί πτήσεις που ξεπερνούν τις 10 ώρες.Επίσης, το
parapente είναι ικανό να ανέβει σε μεγάλα ύψη, εκμεταλλευόμενο τα
θερμικά ανοδικά ρεύματα. Αν ο καιρός ευνοεί μπορεί να φτάσει κανείς τα
4.000μ. συνήθως όμως οι πτήσεις κυμαίνονται γύρω στα 2.000-2.500μ.
Γενικά το ξηρό κλίμα ευνοεί πολύ το παραπέντε και στο Owens Valley στην
Καλιφόρνια όπου το κλίμα είναι ιδιαίτερα ξηρό, το αλεξίπτωτο πλαγιάς
έχει φτάσει στα 7.000μ. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι από τα 5.000μ. και
άνω είναι απαραίτητη η παροχή οξυγόνου.
Πόσο στοιχίζει ένα parapente;
Το κόστος αγοράς ενός καινούριου
αλεξίπτωτου πλαγιάς ξεκινά από 800€ και μπορεί να ξεπεράσει τα 3000€.
Ένας καλός και οικονομικός τρόπος για να ξεκινήσει κανείς είναι τα
μεταχειρισμένα αλεξίπτωτα οι τιμές των οποίων κυμαίνονται από
350€έως1400€. Ασφαλώς δεν χρειάζεται να πούμε ότι θα πρέπει να γίνει
έλεγχος του μεταχειρισμένου εξοπλισμού πριν από την αγορά. Γενικά να
έχετε υπόψη σας ότι η πτέρυγα δεν χρειάζεται κάποια ιδιαίτερη συντήρηση
και οι φθορές προέρχονται κυρίως από την ηλιακή ακτινοβολία ή από κάποια
ανώμαλη προσγείωση, δηλαδή να σκιστεί το ύφασμα πάνω σε κάποιο εμπόδιο ή
να κοπεί μια ή περισσότερες αρτάνες (σχοινάκια) για τους ίδιους
λόγους.Βέβαια αυτές είναι έκτακτες περιπτώσεις που επιβάλλουν την
προσεκτική επιθεώρηση του αλεξίπτωτου για τυχόν ζημιές. Προσέξτε
ιδιαίτερα τα υλικά του εξοπλισμού να είναι πιστοποιημένα από κάποιον
γνωστό οργανισμό πιστοποίησης όπως είναι η Γερμανική DHV , η Γαλλική AFNOR και ACPUL, η Ελβετική SHV και ο διεθνής νέος οργανισμός EN.
Χρειάζεται επιπλέον εξοπλισμός;
Ο εξοπλισμός του παραπέντε δεν είναι μόνο η πτέρυγα (το συνθετικό ύφασμα). Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται το κάθισμα (ζώνη) και το εφεδρικό αλεξίπτωτο.
Το κάθισμα στοιχίζει περίπου 350-400€ και το εφεδρικό αλεξίπτωτο γύρω
στα 300€. Άλλα μέρη του εξοπλισμού είναι το κράνος, η αντιανεμική
στολή, μποτάκια ορειβατικού τύπου τα γάντια και ο ασύρματος , το βάριο (μετρά την ατμοσφαιρική πίεση) και το GPS που δίνει στίγμα στους δορυφόρους.
Εκπαίδευση παραπέντε
Η εκπαίδευση στο αλεξίπτωτο πλαγιάς
περιλαμβάνει πρακτικά και θεωρητικά μαθήματα. Η θεωρία περιλαμβάνει
μαθήματα τεχνικής, μετεωρολογίας και αεροδυναμικής.Στα πρακτικά μαθήματα
ο εκπαιδευόμενος εξασκείται σε όσα έχει διδαχθεί. Η σχολή αρχαρίων
διαρκεί συνήθως τέσσερα με πέντε Σαββατοκύριακα και στοιχίζει περίπου
από 300-400€ ανάλογα με τη σχολή και το πρόγραμμα εκπαίδευσης. Έπειτα
από ένα διάστημα ο αρχάριος πετά με τη συνοδεία του εκπαιδευτή.
Σημεία απογείωσης Παραπέντε & Αιωροπτερισμού
- ΑΧΑΪΑ - Καλογριά
- ΚΡΗΤΗ - Αβδού
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Πύργοι
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Μενίκιο
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Πλατανάκια
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Βάβδος
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Γαλάτιστα
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Καλογερικό
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Προφήτης
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Τριάδιον
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Αγ. Παντελεήμονας
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Τρία-πέντε πηγάδια
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Αετόπετρα
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Όλυμπος
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Σέρβια
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Κομνηνά
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Κερασιές
- ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - Νυμφαίο
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Κόνιτσα
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Ασπράγγελοι
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Μιτσικέλι
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Παντοκράτορας
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Παραμυθιά
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Παππαδάτες
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Χανόπουλο
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Εμπεσός
- ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Ρετσίνα
- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Συκούριο
- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Μετέωρα
- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Μουζάκι
- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Ελληνόπυργος
- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ - Αμφίκλεια
- ΒΟΙΩΤΙΑ - Κιθαιρώνας
- ΒΟΙΩΤΙΑ - Ύπαττο
- ΒΟΙΩΤΙΑ - Άρμα
- ΑΤΤΙΚΗ - Ανάβυσος
- ΑΤΤΙΚΗ - Κερατέα
- ΑΤΤΙΚΗ - Κρεμαστός Λαγός
- ΑΤΤΙΚΗ - Παιανία
- ΑΤΤΙΚΗ - Υμηττός
- ΑΤΤΙΚΗ - Πάρνηθα
- ΑΤΤΙΚΗ - Καντήλι
- ΑΤΤΙΚΗ - Άκρες
- ΑΤΤΙΚΗ - Γεράνια
- ΑΧΑΪΑ - Σαντομέρι
- ΑΧΑΪΑ - Καλάβρυτα
- ΑΡΚΑΔΙΑ - Ρίζες
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου